Black friday

Black Friday is een informele naam voor de vrijdag na Thanksgiving Day in de Verenigde Staten, die op de vierde donderdag van november wordt gevierd. De dag na Thanksgiving wordt beschouwd als het begin van het kerstinkopenseizoen in Amerika sinds 1952, h**wel de term “Black Friday” pas de laatste decennia op grote schaal werd gebruikt.

Veel winkels bieden sterk gepromote verkopen op Black Friday en openen heel vroeg, zoals om middernacht, of kunnen hun verkoop zelfs op een bepaald moment beginnen op Thanksgiving. Black Friday is geen officiële feestdag, maar Californië en sommige andere staten houden rekening met “The Day After Thanksgiving” als een feestdag voor werknemers van de overheid, soms in plaats van een andere federale feestdag, zoals Columbus Day. Veel niet-retailmedewerkers en scholen hebben zowel Thanksgiving als de daaropvolgende vrijdag vrij, waardoor het, samen met het volgende reguliere weekend, een vierdaags weekend wordt, waardoor het aantal potentiële shoppers toeneemt.

Black Friday is sinds 2005 routinematig de drukste winkeldag van het jaar in de Verenigde Staten, [2] h**wel nieuwsberichten, die op dat moment onnauwkeurig waren, [3] het al een tijd als de drukste winkeldag van het jaar beschrijven langere periode. [4] Soortgelijke verhalen duiken op dit moment jaar op jaar op en tonen hysterie en voorraadtekort, waardoor een positieve feedback ontstaat.

In 2014 daalde het bestedingsvolume op Black Friday voor het eerst sinds de recessie van 2008. $ 50,9 miljard werd uitgegeven tijdens het vierdaagse Black Friday-weekend, een daling van 11% ten opzichte van het voorgaande jaar. De Amerikaanse economie verkeerde echter niet in een recessie. Creep met Kerstmis is aangehaald als een factor in het afnemende belang van Black Friday, omdat veel retailers nu hun promoties over de hele maanden november en december spreiden in plaats van ze te concentreren op een enkele dag of weekend winkelen. [5]

Het vroegste bewijs van de uitdrukking Black Friday toegepast op de dag na Thanksgiving in een winkelcontext suggereert dat de term zijn oorsprong vond in Philadelphia, waar het werd gebruikt om het zware en verstorende voetgangers- en voertuigverkeer te beschrijven dat zou optreden op de dag na Thanksgiving. Dit gebruik dateert van ten minste 1961. Meer dan twintig jaar later, toen de uitdrukking breder werd, werd een populaire verklaring dat deze dag het punt vertegenwoordigde in het jaar waarin retailers winst begonnen te maken, waardoor ze ‘in het rood’ stonden “in het zwart zijn”. [6] [7] [8] [9]

Jarenlang was het gebruikelijk dat retailers om 6.00 uur openden, maar in de late jaren 2000 waren velen naar 5:00 of 4:00 gekropen. Dit werd tot een nieuw uiterste gebracht in 2011, toen verschillende retailers (waaronder Target, Kohl’s, Macy’s, Best Buy en Bealls) [10] voor het eerst om middernacht openden. [11] In 2012 kondigden Walmart en verschillende andere retailers aan dat ze de meeste van hun winkels om 20:00 uur zouden openen. op Thanksgiving Day, roept op tot een staking bij sommige werknemers. [12] In 2014 openden winkels zoals JCPenney, Best Buy en Radio Shack om 17:00 uur op Thanksgiving Day, terwijl winkels zoals Target, Walmart, Belk en Sears om 18:00 uur openden op Thanksgiving Day. [13] [14 ] Drie staten 由 hode Island, Maine en Massachusetts 用 rohibit grote supermarkten, grote dooswinkels en warenhuizen vanaf opening op Thanksgiving, vanwege wat critici de blauwe wetten noemen. [15] [16] [17] Het verbod op Massachusetts om werknemers te dwingen om op grote feestdagen te werken, is geen door religie aangedreven “blauwe wet”, maar maakt deel uit van de Common Day of Rest Law van de staat. Een wetsvoorstel om winkels te openen op Thanksgiving Day was het onderwerp van een openbare hoorzitting op 8 juli 2019. [19]

Er zijn meldingen geweest van geweld tussen shoppers op Black Friday. Sinds 2006 zijn er in de Verenigde Staten 12 doden en 117 gewonden gemeld [20]. Het is gebruikelijk dat potentiële shoppers kamperen tijdens de Thanksgiving-vakantie in een poging om een ​​plaats voor de rij te bemachtigen en dus een betere kans op het krijgen van gewenste items. Dit vormt een aanzienlijk veiligheidsrisico, zoals het gebruik van propaan en generatoren in de meest uitgebreide gevallen, en in het algemeen, het blokkeren van noodtoegang en brandstroken, waardoor ten minste één stad de praktijk verbiedt. [21] Milieuactivisten noemen nog een negatieve factor: kortingsdeals moedigen mensen aan dingen te kopen die ze niet nodig hebben, en deze overproductie draagt ​​bij aan de klimaatverandering. [22]

Sinds het begin van de 21ste eeuw zijn er pogingen geweest van detailhandelaren van oorsprong in de Verenigde Staten om een ​​”Black Friday” voor detailhandel in andere landen over de hele wereld te introduceren. In verschillende landen hebben lokale retailers geprobeerd de dag te promoten om concurrerend te blijven met in de VS gevestigde online retailers [23].